Als stylist de outfits bepalen van de acteurs in Goede Tijden Slechte Tijden, trainer zijn bij een Eredivisieclub of als hulpconducteur meerijden op de tram. Op World Children’s Day, 20 november, worden deze droombanen – en talloze meer – vervuld door kinderen. Tientallen bedrijven en organisaties werken mee aan de actie ALS EEN BAAS van UNICEF Nederland. Op de speciale vacaturewebsite unicef.nl/alseenbaas staan alle droombanen vermeld.
Er gebeurt meer op 20 november. In de hele wereld krijgen kinderen op deze Internationale Dag voor de Rechten van het Kind een stem. Vanuit heel Europa – ook uit Nederland - gaan 400 jongeren naar Brussel, waar ze in gesprek gaan met Europarlementariërs over wat jongeren in Europa belangrijk vinden. Uit onderzoek onder jongeren blijkt dat de onderwerpen die hen het meest bezig houden klimaatverandering, immigratie en ongelijkheid zijn.
Met de actie ALS EEN BAAS geeft UNICEF kinderen in de leeftijd van 10 tot 18 jaar de kans om te solliciteren naar een droombaan, die zij op 20 november mogen vervullen. Voor één keer zijn de kinderen de baas. Wat zouden zij doen als ze het voor het zeggen hebben? ‘Het is superbelangrijk dat de stem van kinderen wordt gehoord, in het bijzonder op World Children’s Day – de dag van de Rechten van het Kind. Op die dag wordt er mét kinderen gepraat, niet alleen over’, zegt Gina Adu van het UNICEF Jongerenpanel. Dat is de groep jongeren die het hele jaar met UNICEF meedenkt en meepraat. Het Jongerenpanel neemt op 20 november het bestuur van het Haags museum MUSEON over. Zij organiseren een speurtocht door het museum waarin zij de millenniumdoelen van de Verenigde Naties koppelen aan kinderrechten.
‘Kinderen zijn de toekomst en bepalen dus ook de toekomst van het Nederlandse voetbal. Door ze een dag de baas te laten zijn als bijvoorbeeld trainer, directeur of persvoorlichter binnen een Eredivisieclub, krijgen ze een unieke positie voor die dag, wat volledig aansluit bij de bedoeling van UNICEFs World Children’s day’, aldus Eredivisiedirecteur Jacco Swart. ‘Natuurlijk verwachten de clubs ook veel goede verfrissende ideeën te krijgen van deze jonge leiders, waar iedere club zeker z’n voordeel mee gaat doen.’
Tramconducteur in Amsterdam, producer bij Radio 538, storemanager bij H&M… teveel om op te noemen. Alle vacatures staan op unicef.nl/alseenbaas met daarbij een omschrijving van de job, de taken voor de nieuwe werknemer en aan welke eisen de sollicitant moet voldoen.
Op 20 november zijn in elk geval de volgende droombanen open:
Zie voor een laatste stand van zaken onze actiewebsite: unicef.nl/alseenbaas