Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

Voeding en kindermarketing

Ieder kind heeft het recht op te groeien in een gezonde omgeving. Gezond kunnen eten en drinken is daarvan een belangrijk onderdeel. UNICEF maakt zich daar hard voor.

40,6
miljoen kinderen

wereldwijd onder de 5 jaar hebben last van overgewicht

13,5
procent

van de kinderen (4-17 jaar) in Nederland is te zwaar

9 op 10
reclames voor kinderen

is promotie voor ongezonde voedingsmiddelen

71%
van alle kinderarbeid

wordt ingezet voor de productie van voedingsmiddelen

Er gaat heel wat aan vooraf voordat ons eten op ons bord ligt. Dat proces van boer tot bord noemen we de waardeketen. De waardeketen van de voedingsindustrie bestaat uit zes onderdelen (zie illustratie hieronder).

Overal in de waardeketen kunnen kinderen in de knel komen, bijvoorbeeld als er sprake is van kinderarbeid bij de productie. Internationaal richt UNICEF zich dan ook op het verbeteren van de hele waardeketen, bijvoorbeeld voor de cacao- en palmolie-industrie.

In Nederland legt UNICEF vooral de focus op het laatste deel van de waardeketen. Daarin spelen kinderen een rol als consument, samen met hun ouders en verzorgers. Het gaat dan over wat kinderen daadwerkelijk eten en drinken, en hoe gezond dat voor hen is.

(Headerbeeld © Alliantie Stop kindermaketing ongezonde voeding.)

Wat is er aan de hand?

Een kind is een consument om rekening mee te houden. Elke ouder weet dat, maar ook elk voedingsmiddelenbedrijf. Nog veel te vaak worden kinderen met kindermarketing verleid te kiezen voor ongezonde voedingsmiddelen. Uit onderzoek blijkt dat kindermarketing voor ongezonde producten een heel belangrijke factor is voor het ontstaan van overgewicht.

Meer dan 38 miljoen kinderen wereldwijd hebben last van overgewicht. Dat blijkt uit schattingen van UNICEF en de Wereldgezondheidsorganisatie. Overgewicht is een groot probleem voor de gezondheid van kinderen. Het vergroot namelijk de kans op ernstige ziektes, nu en later.
Het aantal kinderen met overgewicht en obesitas neemt in alarmerend tempo toe. En niet alleen in westerse landen.

Wat doet UNICEF in Nederland?

Kinderen hebben het recht op te groeien in een gezonde omgeving. Wij vinden dat overheden en bedrijven dat recht moeten respecteren en ondersteunen. Dat betekent: kinderen niet aanmoedigen ongezonde voedingsmiddelen te kiezen. Overheden moeten hun gezondheidsbeleid daar op aanpassen, en bedrijven dienen daar rekening mee te houden bij het ontwerpen van verpakkingen, het maken van reclame, en de prijsstelling en verkoop van hun producten.

Sinds 2017 is UNICEF Nederland partner van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dit is een breed samenwerkingsverband dat zich inzet kinderen te beschermen tegen marketing voor ongezonde voedingsmiddelen. We gaan onder meer in gesprek met Nederlandse voedingsmiddelenbedrijven en de overheid. Onze inzet: er mag alleen reclame gemaakt worden richting kinderen voor eten en drinken dat binnen de Schijf van Vijf valt. Dat zijn gezonde voedingsmiddelen. We zijn er nog niet, maar we zetten stappen in de goede richting.

Wat kunnen bedrijven zelf doen?

Werk je voor een bedrijf in de voeding en kindermarketing en wil je weten hoe jouw organisatie haar positieve impact op kinderen kan vergroten en tegelijkertijd haar negatieve impact kan verkleinen? Vul dan de Child Rights Self-Assessment Tool in. Zo krijg je meer informatie over de risico’s van het schenden van kinderrechten. Zowel per sector als per land. 

Daarnaast heeft UNICEF de Children’s Rights and Business Atlas ontwikkeld. DIt geeft je direct meer inzicht in de risico’s per sector en land.

Heb je vragen of wil je meer hierover weten? Neem dan contact op met onze KRB-specialisten voor een vrijblijvend gesprek.

Gerelateerd aan dit onderwerp