Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

Kleding- en textielindustrie

In landen als Bangladesh, China en Vietnam worden veel van onze T-shirts, spijkerbroeken en schoenen gemaakt. Miljoenen vrouwen en kinderen werken hiervoor in de kleding- en textielindustrie. Vaak onder zware omstandigheden en voor zeer lage lonen. UNICEF zet zich in om de situatie van kinderen en hun families structureel te verbeteren.

250
miljoen

kinderen worden wereldwijd beïnvloed door de kledingindustrie

20
procent

van de arbeidsmigranten in de Vietnamese kleding- en schoenindustrie, voeden hun eigen kinderen niet op

0,6
procent

van de kosten van een standaard T-shirt gaat naar werknemers

8
op de 10 werknemers

in de kleding- en textielindustrie is vrouw

Elke dag weer werken tientallen miljoenen vrouwen en kinderen voor lage lonen en onder zware omstandigheden op de katoenvelden, in weverijen en fabrieken. De kleding- en textielindustrie heeft een enorme impact op het leven van kinderen. Zowel direct als indirect. Er is nog heel veel werk nodig om te komen tot een duurzame en eerlijke industrie, die kinder- en mensenrechten respecteert. Maar gelukkig zijn er Nederlandse bedrijven die zich hier samen met UNICEF actief voor inzetten. Niet alleen binnen hun eigen organisatie, maar ook bij de bedrijven waar zij hun producten laten maken.

UNICEF Nederland maakt zich hard voor een beter leven voor (werkende) kinderen en hun moeders. Dat doen we in productielanden als Bangladesh en Vietnam, onder andere via het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Dit is een overeenkomst tussen de overheid, de sector en organisaties zoals UNICEF. Samen zorgen we voor meer verantwoorde ondernemingen.

Aan het werk in de weverij

Aan het werk in de weverij

Wat is er aan de hand?

Werkomstandigheden 

Voor ruim zeventig miljoen mensen die wereldwijd in de kledingindustrie werken, zijn lange werkdagen, onbetaalde overuren, geen leefbaar loon en ongezonde of zelfs levensgevaarlijke werksituaties geen uitzondering. Het merendeel van deze werknemers is vrouw en vaak ook moeder. 

Veel van deze werkende moeders én vaders kunnen vaak minder goed of zelfs niet voor hun kinderen zorgen. Ook ontbreekt er vaak (goede) kinderopvang op de werkplek en is er onvoldoende gelegenheid voor het (borst)voeden van baby's. Dit heeft nogal wat impact op de levensomstandigheden en rechten van kinderen. Veel gezinnen verdienen bovendien geen leefbaar loon, zodat ze geen toegang hebben tot de meest basale levensbehoeften als water, onderdak en voeding. 

Kinderarbeid

Hoewel het aantal werkende kinderen wereldwijd afneemt, werken er nog steeds zo’n 152 miljoen kinderen in de leeftijd van 5 tot 17 jaar. Ook in de kleding- en textielindustrie zijn werkende kinderen geen uitzondering. Het exacte aantal is lastig in te schatten. Vaak worden kinderen uit pure armoede aan het werk gezet in bijvoorbeeld kleine informele naaiateliers (sweatshops) of thuis om borduurwerk te verrichten.

Levensomstandigheden

Met de explosieve groei van de kledingindustrie in verschillende landen is ook het aantal sloppenwijken rond fabrieken sterk gestegen. Kinderen groeien er onder slechte omstandigheden op. Vaak zijn schoon water, goede voeding, sanitaire voorzieningen, goede gezondheidzorg en onderwijs niet beschikbaar.

Wat doet UNICEF?

Wat doet UNICEF in Nederland?

UNICEF Nederland maakt onderdeel uit van het Kleding- en textielconvenant dat in 2016 is afgesloten. Bedrijven, overheid en maatschappelijke organisaties hebben afgesproken samen misstanden in de kledingsector aan te pakken. UNICEF Nederland draagt daar o.a. aan bij door Nederlandse merken te koppelen aan UNICEF in productielanden. Zo kunnen ze samen de negatieve effecten op kinderen in deze sector verminderen. Lokale partners werken samen met fabrieken om te zorgen dat de positie én rechten van kinderen beter worden beschermd. Naast het oplossen van misstanden, is er ook aandacht voor hoe bedrijven een duurzame en positieve bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap van de productielocaties. 

Het Kleding- en textielconvenant draagt bij aan het wereldwijde BB4C-programma.

Wat doet UNICEF in productielanden?

Bangladesh is een van de landen waar UNICEF actief is om de situatie en rechten van kinderen te verbeteren. Samen met zeventien fabrieken (merken) analyseren we de impact en die van hun toeleveranciers op kinderen (child rights foodprint), om vervolgens de misstanden aan te kunnen pakken. Zo worden crèches bij de fabriek of in de gemeenschap verbeterd en wordt er voorlichting gegeven over de rechten van werkende moeders. Maar ook het beleid wordt aangepast, om zo kinderarbeid bij deze bedrijven en hun toeleveranciers uit te bannen.  

Wat kunnen bedrijven zelf doen?

Werk je voor een bedrijf in de kleding- en textielindustrie en wil je weten hoe jouw organisatie haar positieve impact op kinderen kan vergroten en tegelijkertijd haar negatieve impact kan verkleinen? Vul dan de Child Rights Self-Assessment Tool in. Zo krijg je meer informatie over de risico’s van het schenden van kinderrechten. Zowel per sector als per land. 

Daarnaast heeft UNICEF de Children’s Rights and Business Atlas ontwikkeld. DIt geeft je direct meer inzicht in de risico’s per sector en land.

Heb je vragen of wil je meer hierover weten? Neem dan contact op met onze KRB-specialisten voor een vrijblijvend gesprek.

Gerelateerd aan dit onderwerp