Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

Oproep aan Tweede Kamer: zorg voor scherpe regels rondom kindermarketing

15 mei 2018

De Alliantie Stop Kindermarketing heeft vandaag de Tweede Kamer opgeroepen zich hard te maken voor nieuwe regels die kindermarketing indammen en de gezondheid van kinderen vooropstellen. Onderzoek van de Alliantie laat zien dat de huidige Reclamecode voor Voedingsmiddelen achterhaald is.

De Vaste Kamercommissie VWS ontvangt het onderzoek naar kindermarketingbeleid van bedrijven uit handen van de Alliantie Stop Kindermarketing.

De Vaste Kamercommissie VWS ontvangt het onderzoek naar kindermarketingbeleid van bedrijven uit handen van de Alliantie Stop Kindermarketing.

'Het onderzoek dat wij vandaag vanuit De Alliantie Stop Kindermarketing presenteren laat zien dat veel bedrijven in de praktijk voorop lopen op de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV). Een herziening hiervan is dan ook hard nodig om achterblijvers te stimuleren te stoppen met kindermarketing,' zegt Mark Wijne, kinderrechtendeskundige van UNICEF.

Positieve koploper

Kettle Foods is positieve koploper qua beleid, op de voet gevolgd door Coca-Cola Nederland, Concorp, Katja Fassin, Mars en Nestlé. Zeven bedrijven lopen achter op de RVV. Negentien bedrijven, waaronder acht van de tien koekjesfabrikanten, wilden niet meedoen aan het onderzoek en zijn daarmee niet transparant in hun kindermarketingbeleid.

Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (fabrikanten en supermarkten) lopen met hun kindermarketingbeleid voor op de regelgeving van RVV. 

Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (fabrikanten en supermarkten) lopen met hun kindermarketingbeleid voor op de regelgeving van RVV. 

De Alliantie Stop Kindermarketing - waarvan UNICEF Nederland deel uitmaakt - heeft het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten onder de loep genomen. Dit zijn de top-5 supermarkten en de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed. Dit grootschalige onderzoek laat onder meer zien dat 32 bedrijven een strenger beleid hebben dan de RVV op gebied van reclame gericht op kinderen op onder meer tv, radio, bioscoop en verpakkingen.

Maar tegelijkertijd is er nog een wereld te winnen, Mark Wijne: 'Er zijn nog 26 bedrijven die achterlopen op de regels die de industrie zelf heeft opgesteld, die geen openbaar toegankelijk beleid hebben, of die niet eens wilden meewerken aan dit onderzoek.'

Kindermarketing in de media en op verpakkingen

Vijf van de tien ondervraagde frisdrank-, chips- en ijsfabrikanten hebben een totaalverbod op mediadragers specifiek gericht op kinderen onder de dertien jaar. Daarnaast staan veel bedrijven het gebruik van kinderidolen voor marketingdoeleinden richting kinderen onder de dertien niet toe. De RVV staat het gebruik van kindermarketing op de verpakking van dit soort producten wel toe.

Oproep aan Tweede Kamer: landelijke nieuwe regelgeving is nodig én mogelijk

'Het onderzoek toont aan dat de huidige landelijke regelgeving ver achterloopt op de realiteit,' zegt Carolien Martens van de Alliantie. 'De RVV als normering is volkomen achterhaald en staat daarnaast te ver af van de normering die de overheid aan gezonde voeding stelt. Alleen kindermarketing voor gezonde voedingsmiddelen, volgens de Schijf van Vijf, zou de norm moeten zijn! Wij roepen de Tweede Kamer op nieuwe en scherpere regelgeving in te voeren.'