Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

Nieuwe UNICEF-onderzoek naar voedselmarketing en kinderen

9 mei 2018

Kinderen worden op allerlei manieren geraakt door marketing en reclame van levensmiddelen. UNICEF heeft met de Universiteit van Liverpool in kaart gebracht hoe marketing onder andere de privacy, informatievoorziening, onderwijs, vrije tijd, voeding en gezondheid van kinderen beïnvloedt.

Kinderen spelen samen in Ivoorkust.

Kinderen spelen samen in Ivoorkust.

Een van de uitkomsten van ons onderzoek is dat marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen bijdraagt aan overgewicht en obesitas onder kinderen. Een probleem dat in Nederland 1 op 7 kinderen onder de 13 treft en wereldwijd al 42 miljoen kinderen tussen 0 en 5 jaar. Dit leidt weer tot een vergroot risico op verschillende ziektes in de kindertijd of als volwassene, zoals diabetis, hoge bloeddruk en kanker.

Het nieuwe UNICEF rapport geeft overheden en bedrijven aanbevelingen hoe kinderen beter te beschermen tegen de risico’s van kindermarketing van ongezonde voeding. Onder andere door de vele manieren waarop en waarlangs kinderen met marketing in aanraking komen te analyseren en met suggesties voor meer verantwoorde marketing met respect voor kinderrechten.

Gerelateerd aan dit onderwerp