Twee op de drie Nederlanders overweegt na te laten aan een goed doel

29 november 2017

Twee op de drie Nederlanders overwegen na te laten aan een goed doel. Tegelijkertijd vinden mensen het soms moeilijk om hun wensen te bespreken met familie en vrienden. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau The Choice onder ruim 1.500 Nederlanders van 30 jaar en ouder. 89 goede doelen, waaronder UNICEF, zijn een publiekscampagne gestart om mensen te inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan.

'We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel', zegt Mischa Stubenitsky, woordvoerder van de samenwerkende goede doelen. 'Het is een mooie manier om wat jij belangrijk vindt tijdens je leven een vervolg te kunnen geven als je er zelf niet meer bent.'

Idealen laten voortleven

Uit het onderzoek van The Choice blijkt dat Nederlanders maatschappelijk betrokken zijn. Vier op de vijf Nederlanders zijn namelijk actief als vrijwilliger en/of doneren aan een maatschappelijk doel. Daarnaast overweegt de meerderheid van de Nederlanders om na te laten aan een goed doel. Dit is met name een gevoelskwestie. Mensen willen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen 'belangrijk vinden' of het een 'mooi idee vinden' dat hun idealen voortleven. Ook speelt een rol dat bij nalaten aan een goed doel geen erfbelasting hoeft te worden betaald.

Persoonlijke wensen

Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat deze groep Nederlanders het soms moeilijk vindt om persoonlijke motieven en wensen kenbaar te maken. Bijna één op de drie Nederlanders vindt nalaten aan een goed doel geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken, vooral omdat ze het 'te persoonlijk' vinden.

Via deze nieuwe publiekscampagne wordt het onderwerp beter bespreekbaar gemaakt. Meer informatie is te vinden op www.toegift.nl

Laat kinderen een toekomst na

Vraag de brochure 'nalaten aan UNICEF aan'