UNICEF sluit zich aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding

31 maart 2017

Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil kinderen daarom beschermen tegen kindermarketing van voedingsmiddelen die teveel suiker, verkeerde vetten of zout bevatten. Daarom nomineerde UNICEF Nederland de Alliantie voor de Kinderrechten Award 2017. Én sluiten wij ons aan.

Tv-reclames, productverpakkingen, prijsvragen, spaaracties, internetbanners, advergames: elke dag opnieuw worden Nederlandse kinderen geconfronteerd met een aaneenschakeling van marketinguitingen die de jonge consumenten aanspoort ongezonde producten te eten. En met "succes". Want marketingboodschappen die zich specifiek richten op kinderen beïnvloeden wat zij weten over voeding, wat ze het liefst eten, om welke producten ze hun ouders vragen en wat ze kopen van hun zakgeld. En dat is zorgelijk. Want alleen al in Nederland heeft 1 op de 7 kinderen onder de 13 jaar overgewicht.

Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is een breed samenwerkingsverband van wetenschappers en gezondheidsorganisaties als het Diabetesfonds, de Hartstichting en het Wereld Kanker Onderzoek Fonds. Maar ook partijen als de Nederlandse Vereniging voor Diëtisten en de Consumentenbond zijn aangesloten. Samen zetten zij het probleem omtrent kindermarketing voor ongezonde voeding hoog op de agenda van overheden, politici, én op die van bedrijven; stuk voor stuk onmisbare bondgenoten in de strijd tegen overgewicht. Daarom nomineerde UNICEF Nederland de Alliantie voor de Kinderrechten Award 2017, die op 3 oktober uitgereikt zal worden in Middelburg.

Ieder kind het recht op gezond opgroeien

‘Om overgewicht onder kinderen effectief en blijvend terug te dringen, moeten we dit probleem echt breed oppakken,’ aldus Suzanne Laszlo, directeur UNICEF Nederland. ‘Met wetenschappers, maatschappelijke organisaties en overheden, maar zeker ook met bedrijven. In het Internationaal Verdrag Inzake de Rechten van het Kind staat, dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving. UNICEF heeft van de VN de opdracht gekregen de naleving van het kinderrechtenverdrag wereldwijd te bewaken. En dus ook in Nederland. Daarom willen wij de alliantie niet alleen belonen voor hun inspanningen tegen kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen met deze welverdiende nominatie, maar sluiten wij ons ook bij hen aan.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting namens de Alliantie: 'Wij zijn heel blij met de aansluiting van UNICEF Nederland bij de Alliantie. UNICEF weet natuurlijk als geen ander hoe je opkomt voor de rechten van het kind. Samen willen we echt een verandering teweegbrengen in de regelgeving omtrent kindermarketing, zodat het promoten van ongezonde producten aan kinderen niet langer toegestaan is.'

Kinderen: óók de zorg van bedrijven

Laszlo: ‘Onze zorg ligt primair bij kinderen, altijd en overal. Voor bedrijven ligt dat natuurlijk anders. Begrijpelijk, maar zonder de steun van bedrijven is het aanpakken van overgewicht dweilen met de kraan open. Met hun kindermarketing voor ongezonde voeding bereiken zij immers dag in dag uit íeder kind. Juist daarom kunnen zij ook echt een verschil maken door te stoppen met het aanprijzen van de ongezonde producten in hun assortiment aan kinderen. Zodat we alleen nog kindermarketing overhouden voor gezonde voedingsmiddelen die passen binnen de Schijf van Vijf. De invloed van het bedrijfsleven op het leven van kinderen, is precies waarom UNICEF steeds vaker de samenwerking opzoekt met bedrijven. Vanaf vandaag ook vanuit de Alliantie.’