UNICEF Kid Power van start!

6 maart 2017

Ranomi Kromowidjojo en Klaas van Kruistum dagen kinderen uit om meer te bewegen. UNICEF Nederland en IKEA Nederland lanceren UNICEF Kid Power om gezondheid van kinderen wereldwijd te verbeteren.

Aftrap op basisschool in Eindhoven

Klaas van Kruistum en Ranomi Kromowidjojo trapten vanochtend de ‘UNICEF Kid Power’- maand af op basisschool De Trinoom in Eindhoven. “De kinderen krijgen les over bewegen, gezonde voeding en de gevolgen van ondervoeding. Hierna gaan ze zelf lekker bewegen tijdens een grote sportactiviteit met de hele school”, zegt Klaas van Kruistum, UNICEF ambassadeur en tv-presentator bij kinderprogramma Zapplive. Stan van Oosterbosch geeft gym als vakdocent aan basisschool de Trinoom aan 10 van 376 klassen die landelijk meedoen. “Juist die combinatie tussen leren over gezondheid en ondervoeding en in actie komen voor ondervoede kinderen, maakt het zo interessant om mee te doen”, vertelt hij. “Hoe meer de kinderen bewegen, hoe meer ondervoede leeftijdsgenoten ze helpen. Dat stimuleert ze!”.

Een stappenteller houdt de bewegingen van kinderen bij.

Een stappenteller houdt de bewegingen van kinderen bij.

Ondervoeding wereldwijd probleem

Wereldwijd zijn 16 miljoen kinderen onder de 5 jaar ernstig ondervoed en hebben direct hulp nodig. “Door ondervoeding raken kinderen verzwakt en kunnen ze sneller overlijden aan malaria, diarree, longontsteking en andere ziektes. Bij langdurige ondervoeding, lopen ze een levenslange fysieke en mentale achterstand op”, zegt Pauline Neefjes, voedingsdeskundige van UNICEF Nederland. “De verrijkte pindapasta die de kinderen via Kid Power bij elkaar sparen is een goede manier om ondervoede kinderen snel te laten herstellen. In de speciaal ontwikkelde pasta zitten alle essentiële voedingsstoffen die een kind nodig heeft.”

IKEA Nederland ondersteunt de ‘UNICEF Kid Power’ maand. De punten die kinderen in Nederland sparen door te bewegen, worden door IKEA Nederland omgezet in de zakjes noodvoeding. Voor IKEA zijn kinderen heel belangrijk. Met deze actie zet de Nederlandse jeugd zich in voor leeftijdsgenoten die het minder goed hebben. Een fantastisch initiatief waar IKEA graag aan meedoet. Zo bewegen 200 kinderen van IKEA medewerkers ook enthousiast mee.

Het Kid Power concept is ontwikkeld in de Verenigde Staten en is daar reeds een groot succes. Time Magazine noemde het onlangs één van de 25 belangrijkste uitvindingen van 2016.

www.unicef.nl/kidpower 

Gerelateerd aan dit onderwerp