Audrey Hepburn blijft partners prikkelen

12 december 2016

Donderdag 8 december vond het jaarlijkse partnerevent van UNICEF plaats, dit maal in het Gemeentemuseum van Den Haag. De ruim 50 aanwezigen werden getrakteerd op mooie presentaties, o.a. van ING en Philips Foundation, een persoonlijk verslag van het gebied rondom Syrië, om daarna af te sluiten met een guided tour langs de tentoonstelling Givenchy – To Audrey With Love.

Naast Givenchy’s muze, was Audrey Hepburn ook een van UNICEF’s eerste ambassadeurs. Ze inspireert velen tot op de dag van vandaag, en inspiratie is wat wij onze partners wilden bieden deze middag. Door het Haagse Gemeentemuseum werd er tijdens de tentoonstelling volop aandacht geschonken aan Audreys memorabele ambassadeursschap voor UNICEF.  

Madelon Cabooter, manager partnerships bij UNICEF & dagvoorzitter, trapte af met enkele hoogtepunten van afgelopen jaar, zoals onder andere de lancering van unieke proposities Geef-een-dag en Kid Power, als ook de ondertekening van het eerste convenant met de textielindustrie. ''We zitten hier met een hele diverse groep partners en we hebben samen weer erg veel bereikt. Hiervoor zijn wij jullie erg dankbaar'', aldus Cabooter. Suzanne Laszlo nam aansluitend kort van de gelegenheid gebruik om zich voor te stellen als nieuwe directeur voor UNICEF Nederland.

UNICEF medewerkers Kim en Tessa bij de ontvangst in het Gemeentemuseum Den Haag

UNICEF medewerkers Kim en Tessa bij de ontvangst in het Gemeentemuseum Den Haag

UNICEF en partners met elkaar in gesprek na de Givenchy – To Audrey With Love-tentoonstelling

UNICEF en partners met elkaar in gesprek na de Givenchy – To Audrey With Love-tentoonstelling

UNICEF duurzamer maken

Philips Foundation volgde met een interessante presentatie over het nieuwe ''Greening the Blue'' project, met als doel het verduurzamen van UNICEF als organisatie. Ook ING, die zich met UNICEF inzet voor de financiële en sociale empowerment van adolescenten, is onderdeel van deze samenwerking. De resultaten van het duurzaamheidsproject zijn veelbelovend en kunnen UNICEF in de toekomst wereldwijd per jaar een enorme besparing opleveren. Ondanks dat het nu nog te vroeg is om echte cijfers te noemen, is dit project wel een prachtig voorbeeld van hoe partners de krachten bundelen en samen hun kennis inzetten om de wereld voor kinderen beter te maken. “De kern van onze partnership is waarde toevoegen'', zegt Nathalie Vennik, sustainability advisor bij ING. “Ik geloof dat het partnership tussen UNICEF en ING waarde heeft op diverse vlakken. Wij erkennen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en geloven dat iedere organisatie die verantwoordelijkheid moet pakken'', aldus Vennik.  

Educatie biedt vluchtelingen hoop

Om de noodzaak en het effect van UNICEF’s actuele werk voor Syrische vluchtelingkinderen toe te lichten, sprak ook persvoorlichter Gerrit van den Berg nog enkele woorden. ''Onderwijs biedt de gevluchte kinderen hoop en perspectief. Ze willen niets liever dan naar school, een ‘gewoon’ leven hebben. Tijdens een van mijn bezoeken in Libanon zei Sheimaa, een Syrische vluchteling, dat zij mechanical engineer wil worden, net als haar vader. Dat raakte mij diep. UNICEF biedt kinderen hoop zodat ze durven dromen van een toekomst'', aldus Van den Berg. Een UNICEF medewerker uit Turkije vulde zijn verhaal aan met actuele details over de situatie in vluchtelingenkampen daar. "Het is voor giftgevers, en in ons geval voor onze hele achterban zeer belangrijk om van UNICEF te horen waar en voor wie we ons precies inzetten. Het motiveert enorm", vertelt Legien Kromkamp, namens Soroptimist International Nederland

Gerelateerd aan dit onderwerp