UNICEF en Ranomi lanceren nieuwe kinderrechtenles voor basisscholen

14 november 2016

In aanloop naar de Dag voor de Rechten van het Kind op 20 november lanceert UNICEF een nieuwe kinderrechtenles voor basisscholen. Teveel kinderen in Nederland zijn onvoldoende op de hoogte van hun rechten, ontdekte UNICEF. 

Ranomi Kromowidjojo, zwemster en ambassadeur van UNICEF, trapte op 14 november af door de digibordles te geven aan groep 6 en 7 op de Van Kampenschool in Vlaardingen. UNICEF roept leerkrachten in heel Nederland op om de les in hun klas te gaan gebruiken en zo het gebrek aan kennis te verhelpen.

"Omdat ik het zo belangrijk vind dat kinderen kansen krijgen, ben ik ambassadeur voor UNICEF en geef ik deze les", vertelt Ranomi bij de start. "Alle kinderen moeten weten wat hun rechten zijn, zeker in Nederland."

Via het digibord kijken de leerlingen een korte film over kinderrechten. Daarna volgt een opdracht over echte en nepkinderrechten, die de klas samen met Ranomi moet invullen. Dat recht op eten en drinken een kinderrecht is, weet groep 6 wel. "Maar is recht op een grappige juf of meester ook een kinderrecht?", vraagt Ranomi aan de klas. "Jaaaa!", brullen de kinderen enthousiast. Maar helaas, het tekstblokje met dit recht floept terug als deze naar het vakje met kinderrechten wordt gesleept. "En recht op je favoriete eten?", volgt daarna. Ook dat blijkt geen 'echt' recht, tot teleurstelling van Jamie (9), die graag friet met frikadel eet.

Daarna gaat het over kinderrechten in andere landen, en hoe het daarmee is gesteld. "Sommige kinderen krijgen nauwelijks eten van hun ouders, omdat er geen geld is. Die gaan drugs verkopen en soms worden ze zelf ook drugsverslaafd", vertelt Ranomi over haar reis naar Brazilië. De kinderen knikken begrijpend. De 9-jarige Jaylinn weet een alternatief: "Ik zou in het bos gaan jagen om aan eten te komen."

De les vliegt om. Daarna is er nog even tijd voor vragen. Die gaan meer over de zwemcarrière van Ranomi dan over kinderrechten. De kinderen horen dat Ranomi al op haar 3e haar zwemdiploma A haalde en meer dan 300 medailles heeft, maar nauwelijks bekers won. "Die krijg je bijna nooit bij zwemmen."

"Ik vind het belangrijk om kinderen bewust te maken van de rechten die zij als kind hebben én van het feit dat deze kinderrechten nog lang niet overal nageleefd worden", vertelt Manon van 't Wout, juf van deze groep, na afloop. "Kinderen zijn de toekomst; zij kunnen bijdragen aan een betere toekomst voor alle kinderen!"

Beperkte kennis van kinderrechten

Uit onderzoek van UNICEF blijkt dat ruim 40 procent van de kinderen geen enkel kinderrecht kan noemen. Ruim 75 procent van de leerkrachten op de basisschool vindt kinderrechteneducatie belangrijk, maar slechts 52 procent van de leerkrachten besteedt er aandacht aan. Te weinig tijd is het meest genoemde argument. De digitale lessen van UNICEF moeten het de leerkrachten makkelijk maken. Volgens UNICEF kunnen kinderen die hun rechten kennen beter voor zichzelf opkomen. Het is zelfs in het Kinderrechtenverdrag vastgelegd dat kinderen geïnformeerd moeten worden over hun rechten.

Over de les

De les bevat verschillende werkvormen en is zeer interactief, zodat de aandacht van kinderen wordt vastgehouden. De les is voor het eerst digitaal beschikbaar en past binnen het vak Wereldoriëntatie. Kinderrechtenorganisatie UNICEF ontwikkelde de les speciaal voor de bovenbouw van basisscholen om leerkrachten de mogelijkheid te geven gemakkelijk les te geven over kinderrechten.

Bekijk de les via: www.unicef.nl/leerkracht 

Ranomi Kromowidjojo

“Alle kinderen moeten weten wat hun rechten zijn”

Ranomi Kromowidjojo

Gerelateerd aan dit onderwerp