Grot geeft Syrische kinderen veilige leeromgeving

4 november 2016

Kinderen in Syrië riskeren elke dag hun leven om gewoon naar school te gaan. Sinds het begin van het conflict in 2011 zijn er al meer dan 4000 aanvallen op scholen geweest. In het noordelijk gelegen Idleb hebben twee voormalige docenten een verlaten grot ingericht als klaslokaal, zodat kinderen veilig kunnen leren. 

Bijna alle kinderen die les krijgen op deze school zijn meer dan een jaar geleden gevlucht voor het geweld in Hama. Zij vonden hun toevlucht in grotten en tenten in het Idleb-gebied. Ahmad* en zijn vrouw werkten voor hun vlucht allebei als docent. Ze vonden een verlaten grot die ze opruimden en veranderden in een school. "We begonnen met kinderen die in de buurt woonden. Daarna zijn we verder gaan uitbreiden en nu hebben we bijna 120 leerlingen", vertelt Ahmad.

Lesroosters

Het toenemende aantal leerlingen in de school laat zien hoe vastberaden de kinderen zijn om te leren, ondanks de verschrikkelijke omstandigheden waarin zij zich bevinden. "We ontvangen nu zo veel kinderen dat we de groep hebben opgedeeld op basis van leeftijd. Iedere groep krijgt nu gedurende een bepaald dagdeel les", vertelt Ahmad. "De grot was te klein om alle kinderen op te vangen, dus nu leren de jonge kinderen op een dagdeel het alfabet. Later op de dag krijgen de oudere kinderen, die vroeger al naar school zijn geweest, les."

Bitterzoet

Een school runnen in een grot heeft ook nadelen. "In de winter overstroomde de grot. We overwogen om met het hele project te stoppen, maar de kinderen stonden erop dat we doorgingen. Dus toen hebben we de school tijdelijk naar een tent verplaatst, totdat de grot weer droog was. En de school is te primitief, maar het beschermt de kinderen in ieder geval tegen bombardementen."

Voor de kinderen die naar de school gaan, is het een bitterzoete ervaring. Muhammad, 9 jaar, verliet zijn stad Hama tien maanden geleden. "Door de bombardementen kon ik niet naar school. Ook waren we bang voor de vliegtuigen. Ik mis mijn vriendjes ontzettend en ik zou willen dat ik terug kon naar mijn oude school. Daar hadden we op z'n minst bureaus. Hier moeten we op de grond zitten en dat doet pijn aan onze voeten en rug", vertelt hij. "Ik leer Arabisch, Engels, wiskunde en soms speel ik met mijn vriendinnen", vertelt Nadia, ook 9 jaar. "Deze school heeft niet genoeg licht, maar we zijn hier in ieder geval niet bang."

*Om veiligheidsredenen zijn de namen veranderd. 

Wat doen wij?

  • UNICEF heeft een Back-To-Learning campagne gelanceerd om 2,5 miljoen kinderen te bereiken, waaronder 200.000 kinderen die leven in 59 belegerde en moeilijk te bereiken gebieden in Aleppo, Hasakeh, Hama, Homs, Idleb, Raqqa en Landelijk Damascus. UNICEF voorziet de kinderen van schoolspullen. De campagne omvat ook sociale mobilisatie om ouders aan te moedigen hun kinderen naar school te laten gaan of gebruik te laten maken van alternatieve leermogelijkheden wanneer scholen niet langer in gebruik zijn.
     
  • We ondersteunen meer dan 1200 toegewijde jonge vrijwilligers in een deur-aan-deurcampagne om de aantallen en de situatie van niet naar schoolgaande kinderen in kaart te brengen. Er wordt onderzocht waarom de kinderen niet naar school gaan en ouders worden voorzien van informatie over versimpelde schoolinschrijvingen en het recht op onderwijs.

Gerelateerd aan dit onderwerp