In 2030 leert tweederde van de scholieren niet lezen en schrijven

19 september 2016

"Ieder kind, in elk land, in elke regio, in elke familie, heeft niet alleen het recht op een stoel in een klaslokaal, maar ook het recht op goed onderwijs. We moeten op tijd investeren in gelijke toegang tot kwalitatief goed onderwijs voor alle kinderen. Of we betalen de prijs van een generatie kinderen die opgroeit zonder de kennis en vaardigheden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen." 

Dit zegt UNICEF directeur Anthony Lake naar aanleiding van een nieuw rapport van de 'Education Commission' over de actuele status van wereldwijd onderwijs. Dit rapport voorspelt dat miljoenen kinderen in de armste landen opgesloten zullen blijven in cycli van armoede als regeringen niet meer geld uittrekken voor onderwijs. Daarnaast krijgen ze nooit de kennis en vaardigheden om als volwassenen bij te kunnen dragen aan de samenleving.

Enkele conclusies uit het rapport

  • In 2030 zullen 1,5 miljard volwassenen niet meer dan basisonderwijs hebben gevolgd
  • Meer dan 2/3 van de scholieren in lage-inkomenslanden zal in 2030 niet kunnen lezen en schrijven
  • 50% van de kinderen in de basisschoolleeftijd en iets meer dan 25% van de adolescenten in lage en middeninkomenslanden leren lezen, schrijven en rekenen.
  • 330 miljoen scholieren in basis- en middelbaaronderwijs leren niet de basis schoolvaardigheden.
  • De crisis neemt toe naarmate de bevolking groeit. In 2030 zijn er naar schatting 1,4 miljard kinderen in de schoolleeftijd in landen met lage en middeninkomenslanden.
  • 2 x zoveel meisjes als jongens zullen nooit naar school gaan
    Het volledige Engelstalige rapport is hier te vinden. 

Wat doet UNICEF al voor onderwijs?

UNICEF is actief in 156 landen en regio's. We werken samen met overheden, maatschappelijke organisaties, de private sector, ngo's, de lokale bevolking en kinderen zelf. Daarbij wordt de focus meer dan voorheen gelegd op de kwaliteit van het onderwijs.  Hier werken we dagelijks hard aan.

Zo... 

  • Ontvingen 14,9 miljoen kinderen in 2015 leermaterialen.
  • Voorzagen we 348.000 klaslokalen van schoolmeubilair.
  • Meer dan 49.000 schoolgemeenschappen kregen training in zaken als goed management en inclusief onderwijs.
  • In noodsituaties kregen 7.5 miljoen kinderen (in landen zoals Syrië, Jemen, Mali en de Centraal Afrikaanse Republiek) tóch basisonderwijs ondanks hun moeilijke situatie.

Het aantal kinderen dat niet naar de basisschool gaat is tussen 1999 en 2011 met de helft gedaald. De laatste jaren heeft ontwikkelingshulp voor onderwijs mondiaal veel minder prioriteit gekregen. De vooruitgang is inmiddels nagenoeg gestopt. Terwijl onderwijs dé manier is om de armoedecirkel te doorbreken!  1 extra jaar naar school betekent later een inkomenstoename tot wel 10%. *Bron: UNESCO

440X300 Educatierapport

Er is meer geld nodig om de wereldwijde onderwijscrisis aan te pakken. Laat de voorspellingen van dit rapport niet uitkomen!

Ja, ik help UNICEF om ervoor te zorgen dat álle kinderen goed onderwijs krijgen

UNICEF steunt de aanbevelingen uit het rapport en dringt aan op een verhoging van nationale uitgaven voor onderwijs van 3 procent tot 5 procent om de wereldwijde onderwijscrisis aan te pakken.

Voorbeelden van wat we doen

  • In Libanon ontvingen 239.588 kinderen van Syrische vluchtelingen en Libanese kinderen schoolmaterialen voor het schooljaar 2015-2016. Naast lesboeken kregen de kinderen schoolspullen als pennen, schriften en potloden. Hierdoor zijn meer ouders (financieel) in staat om hun kinderen naar school te sturen. 
  • In Bangladesh werkt UNICEF aan het voorkomen van kindhuwelijken door middel van meisjesonderwijs. In 2015 kregen 27.000 leraren een training over de gevaren van kindhuwelijken en het belang van onderwijs voor jongens en meisjes.
  • In 2013 is UNICEF in Myanmar begonnen met een innovatief programma waarin kinderen leren over tolerantie en samenwerking. Peacebuilding education wordt ingezet om verschillen tussen etnische en religieuze groepen te overbruggen. Want het creëren van vertrouwen en sociale cohesie begint bij kinderen én bij goed onderwijs. Lees er hier meer over.

340X340 Onderwijsmyanmar

Over de 'International Commission on Financing Global Education Opportunity'
De Education Commission is een belangrijk wereldwijd initiatief van betrokken wereldleiders, beleidsmakers en onderzoekers om een nieuw en overtuigend investeringsscenario en financieringstraject te ontwikkelen voor het realiseren van gelijke onderwijskansen voor kinderen en jongeren. Het rapport is het resultaat van een jaar durende analyse met meer dan dertig onderzoeksinstellingen en overleg met 300 partners in 105 landen.

 

Gerelateerd aan dit onderwerp