Voluntourism draait om meer dan alleen goede bedoelingen

17 maart 2016

Op zaterdag 19 maart is op journalistiek platform De Correspondent een verkorte versie van de documentaire #doinggood te zien.

Loeke de Waal en Steffi Posthumus volgen daarin de 21-jarige Mitchell. Hij boekt een vrijwilligersreis naar Kaapstad, omdat hij zichzelf wil ontwikkelen en 'een steentje wil bijdragen'. Eenmaal aangekomen moet hij zijn verwachtingen flink bijstellen. Het project is totaal anders dan verwacht, hij krijgt geen begeleiding en het effect van zijn vrijwilligerswerk is discutabel.

Lucratieve business

Mitchell vertegenwoordigt de 1,6 miljoen vrijwilligers die elk jaar naar ontwikkelingslanden reizen om daar 'een verschil te maken'. Dit zogenaamde voluntourism is voor de aanbieders zeer lucratief; er gaat jaarlijks maar liefst 1,8 miljard euro in om. De documentaire roept de vraag op of Mitchell en zijn collega-vrijwilligers ook écht goed doen. Zowel vrijwilligers zelf als locals geven kritiek op deze almaar groeiende industrie, waarin goede bedoelingen, hoge verwachtingen, onwetendheid, onkunde, zelfverheerlijking en financiële belangen door elkaar heen lopen.

'Boeiend van begin tot eind'

Kinderrechtenexpert Mark Wijne van UNICEF is enthousiast over #doinggood: "Deze documentaire brengt niet alleen de dilemma's rond voluntourism naar kinderprojecten mooi in beeld, maar weet ook filmisch van begin tot eind te boeien."

Doinggood

Bekijk de teaser van #doinggood.