Onderwijs voor bijna 1 miljoen kinderen in Nepal in gevaar

8 mei 2015

Minstens 950.000 kinderen in Nepal kunnen niet meer terug naar school. Bijna 24.000 klaslokalen zijn beschadigd of vernietigd door de aardbeving. UNICEF zet zich er voor in om tijdelijke leerruimtes zoals schooltenten in te richten en bestaande scholen te herstellen zodat kinderen weer naar school kunnen.

UNICEF zet zich er voor in om tijdelijke leerruimtes zoals schooltenten in te richten en bestaande scholen te herstellen zodat kinderen weer naar school kunnen.

Het nieuwe schooljaar zou op 31 mei beginnen. "Bijna één miljoen kinderen die voor de aardbeving waren ingeschreven op school hebben nu geen schoolgebouwen om naar terug te keren", zegt Tomoo Hozumi, UNICEF directeur in Nepal.

Belang van onderwijs

Kinderen die zijn getroffen door de aardbeving hebben dringend levensreddende hulp nodig, zoals schoon water en onderdak. Maar ook onderwijs - zelfs in een tijdelijke opstelling - is ontzettend belangrijk. Onderwijs zorgt ervoor dat kinderen gezond en veilig blijven en helpt hen weer een normaal leven op te bouwen. Ook voor het verwerken van psychosociale trauma's zijn scholen belangrijk.

In de zwaar getroffen districten van Gorkha, Sindhupalchok en Nuwakot, zijn naar schatting meer dan 90 procent van de scholen vernietigd en ongeveer 80 procent van de schoolgebouwen in Dhading zijn ingestort. In sommige gebieden, inclusief Kathmandu en Bhaktapur, worden ongeveer negen op de tien nog bruikbare schoolgebouwen gebruikt als noodopvang.

De omvang van de onderwijscrisis zal naar verwachting in de komende weken groeien naarmate meer informatie binnenkomt uit afgelegen gebieden.

Flinke terugslag

UNICEF vreest dat de enorme vooruitgang op de schoolinschrijvingen die in de afgelopen 25 jaar is geboekt, een flinke terugslag krijgt in de nasleep van de aardbeving. Schooluitval was al een groot probleem in Nepal. Ongeveer 1,2 miljoen Nepalese kinderen in de leeftijd van vijf tot zestien jaar gingen nooit naar school of haakten vroegtijdig af. UNICEF's ervaring leert dat kinderen die voor langere tijd van school wegblijven, ook tijdens noodsituaties, steeds minder kans hebben om ooit terug te keren naar de klas.

Kinderen zo snel mogelijk terug naar school

"Er is dringende behoefte aan het opzetten van alternatieve leerruimtes, het herstellen van beschadigde schoolgebouwen en het opzetten van een campagne om gezinnen aan te moedigen om hun kinderen terug te sturen naar school," zegt Hozumi. "Langdurige onderbreking van onderwijs kan verwoestend zijn voor de ontwikkeling van kinderen en de vooruitzichten voor de toekomst."

UNICEF stelt momenteel alles in het werk om kinderen zo snel mogelijk terug naar school te krijgen. Dit doen zij door kindvriendelijke ruimtes en tijdelijke leerruimtes zoals schooltenten in te richten in 14 districten die zijn getroffen door de aardbeving.

Ondertussen wordt ook nagedacht over een systeem om de structuur en de veiligheid van de schoolgebouwen die niet zijn verwoest te beoordelen. UNICEF kijkt samen met de overheid naar het opstellen van nationale richtlijnen over het gebruik van scholen als schuilplaats tijdens noodsituaties.

 

 

UNI183813_Large Comp

Gerelateerd aan dit onderwerp