Wella

1 december 2014

Gita Sukdeo, Assistent Brand Manager bij P&G, kreeg - samen met een aantal collega's van P&G - de unieke kans om het werk van UNICEF in Brazilië te ervaren. Als onderdeel van het Wella Making Waves programma leverden de Wella Professionals stylisten daarnaast ook hun bijdrage aan een kappersopleiding voor jongeren. 

Deze mooie woorden werden gesproken door Gita Sukdeo, Assistent Brand Manager bij P&G. Zij kreeg - samen met een aantal collega's van P&G - de unieke kans om het werk van UNICEF in Brazilië te ervaren. Als onderdeel van het Wella Making Waves programma leverden de Wella Professionals stylisten daarnaast ook hun bijdrage aan een kappersopleiding voor jongeren.

Naar school

Gita is sinds 2011 betrokken bij het Making Waves programma en noemt het liefkozend 'haar kindje'. Zij reisde met negen internationale Wella Professionals stylisten en twee P&G-collega's af naar Rio de Janeiro. Doordat veel jongeren in Brazilië geen mogelijkheden hebben om een goede opleiding te volgen is de kans dat zij een baan vinden heel klein. Één op de zeven jongeren gaat niet naar de middelbare school en bijna 40% van de jongeren leeft onder de armoedegrens.

UNICEF werkt intensief samen met de Braziliaanse overheid om de kansen van kinderen en jongeren te vergroten door speciale sociale programma's te ontwikkelen en implementeren. Gita: "Doordat ik in Nederland ben opgegroeid, heb ik mogelijkheden gekregen die voor veel Braziliaanse jongeren niet vanzelfsprekend zijn. Wij zijn er verantwoordelijk voor dat ook deze jongeren de kans krijgen om iets van hun leven te maken."

Kleuren, knippen en stylen

De Wella Professionals kappers gaven achttien leerlingen van 18 tot en met 24 jaar een basistraining op het gebied van kleuren, knippen en stylen. Deze ervaring is van onschatbare waarde. "Twee weken lijkt kort, maar binnen twee weken heb ik de leerlingen zien groeien. Het krijgen van positieve aandacht doet wonderen", aldus Gita. De kapperstraining maakt onderdeel uit van een breder programma waarin de jongeren ook training krijgen in sociaal ondernemerschap en in vaardigheden voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.

Heftige verhalen

Het team van P&G kreeg heftige verhalen van de leerlingen te horen. "Al deze jongeren hebben te maken gehad met seksueel misbruik en/of huiselijk geweld. Ze zijn nog zo jong, maar aan de andere kant zo volwassen door alles wat ze mee hebben gemaakt. Het is prachtig om te zien dat dit onderwijsprogramma hen de mogelijkheid geeft het verleden achter zich te laten." 

Een betere toekomst

Door de programma's krijgen jongeren de kans om hun leervermogen te verbeteren, zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt en kunnen ze betere keuzes te maken over hun toekomst. "Nu ik met eigen ogen hebben kunnen zien wat UNICEF doet, heb ik nog meer waardering gekregen voor alles wat zij doet. Deze jongeren verdienen de kans op een betere toekomst."

UNI45359

244A3472

Gita Sukdeo, Assistent Brand Manager bij P&G, in Brazilie.

Lees verder

Gerelateerd aan dit onderwerp