Platform voor innovaties voor kansarmste kinderen

20 november 2014

Er is dringend actie nodig om te voorkomen dat miljoenen kinderen de voordelen van innovatie mislopen, dat zegt UNICEF vandaag op de 25ste verjaardag van het Verdrag voor de Rechten van het Kind.

Met een nieuw rapport 'The State of the World's Children - Reimagine the future: Innovation for every child' roept UNICEF vernieuwers op samen te werken om urgente problemen voor kinderen op te lossen. Het digitale rapport bevat een compilatie van kansrijke innovaties, van energie-onafhankelijke acculaders tot drijvende scholen. Via een interactief platform nodigt UNICEF regeringen, ontwikkelaars, bedrijven, activisten en gemeenschappen uit om eigen ideeën toe te voegen.

"Onrechtvaardigheid is zo oud als de mensheid, maar innovatie is altijd de aanjager geweest van de vooruitgang van de mensheid," zei Anthony Lake, directeur van UNICEF internationaal. "Lokale oplossingen kunnen wereldwijde impact hebben voor kinderen die elke dag lijden onder ongelijkheid en onrecht. Om elk kind tot in de verste uithoeken te bereiken, moeten we vernieuwend zijn", aldus Lake.

Er is veel vooruitgang geboekt, sinds de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 20 november 1989 het Verdrag voor de Rechten van het Kind aannam. Het aantal kinderen onder de vijf jaar dat elk jaar sterft, is met bijna de helft afgenomen. En de toegang tot onderwijs en schoon water is wereldwijd toegenomen. Desondanks worden de rechten van miljoenen kinderen elke dag opnieuw geschonden. De armste twintig procent van de wereldbevolking loopt nog steeds twee keer zoveel risico op kindersterfte dan de rijkste twintig procent. Bijna een op de vier kinderen in de minst ontwikkelde landen verricht kinderarbeid. Miljoenen kinderen worden regelmatig gediscrimineerd, krijgen te maken met fysiek en seksueel geweld, worden misbruikt of verwaarloosd.

Uitvindingen zoals ORS (een oraal rehydratiemiddel te gebruiken bij diarree) of kant-en-klare therapeutische voeding hebben vele levens gered in de afgelopen 25 jaar. Nieuwe innovaties zijn cruciaal voor de moeilijkst bereikbare kinderen. Het digitale UNICEF rapport nodigt met multimedia en interactieve inhoud uit eigen ideeën en innovaties te delen. Daarnaast worden veelbelovende innovaties beschreven, zoals:

  • Solar Ear: een acculader voor hoortoestellen, oplaadbaar met de zon, huishoudelijk licht of de mobiele telefoon voor gebieden waar elektriciteit schaars is. (Tendekayi Katsiga, Deaftronics, Botswana / Zimbabwe);
  • CMAM: een zorgmodel dat kinderen met acute ondervoeding thuis behandelt in plaats van in dure klinische therapeutische voedingscentra. (Steve Collins, VALID Nutrition);
  • Nieuwe manieren om jongeren te betrekken, zoals met U-report, waarbij met de mobiele telefoon wordt onderzocht wat - temidden van de ebola-crisis - het belangrijkste is voor de jeugd. (UNICEF, Liberia);
  • Drijvende scholen die het hele jaar door onderwijs bieden aan kinderen in overstromingsgevoelige gebieden van Bangladesh. (Mohammed Rezwan, ngo Shidhulai Swanirvar Sangstha);
  • Vibrasor: een apparaat waarmee mensen met gehoorproblemen veilig navigeren door drukke stedelijke gebieden, uitgevonden door twee tienermeisjes in Colombia. (Isamar Cartagena, Katherine Fernandez);
  • Een met urine aangedreven generator voor gebieden zonder regelmatige elektriciteit, uitgevonden door vier tienermeisjes (Nigeria).

"Veel jonge uitvinders in de hele wereld - zelfs in de verste uithoeken - zetten zich in voor het verbeteren van de wereld voor kinderen," zegt Bisman Deu, een 16-jarige uit Chandigarh, India. De uitvinding van Deu - een bouwmateriaal gemaakt van rijstafval - wordt aanbevolen in het rapport van UNICEF. "Elk land heeft andere problemen en ieder mens heeft verschillende oplossingen," zei Deu. "We moeten leren van elkaars ervaringen en ideeën blijven generen die echt een verschil kunnen maken".

UNICEF heeft innovatie centra over de hele wereld opgezet, waaronder in Afghanistan, Chili, Kosovo, Oeganda en Zambia. In deze centra worden nieuwe manieren van denken, werken en samenwerken gestimuleerd en wordt lokaal talent gekoesterd.

IVK2