Kick-off Raad van Kinderen in Zeist

18 november 2014

Samen met de Missing Chapter Foundation (MCF) lanceert UNICEF op 19 november de Raad van Kinderen. Tijdens deze bijeenkomst maken 21 bedrijven bekend dat ze een Raad van Kinderen instellen binnen hun organisatie.

Het doel? Kinderen helpen hun stem te laten horen binnen bedrijven en andere organisaties.

De lancering is het officiële begin van alle Raad van Kinderentrajecten die in 2014 van start gaan. De bijeenkomst vindt plaats aan de vooravond van de 25ste verjaardag van het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind op 20 november. 

Wat kunnen bedrijven ermee

De Raad van Kinderen brengt kinderen en organisaties samen om strategische dilemma's te analyseren, bespreekbaar te maken en nieuwe denkrichtingen te geven.

Organisaties die een Raad van Kinderen instellen worden gekoppeld aan een de bovenbouw van een basisschool en begeleid door UNICEF Nederland, MCF en voormalig bestuurders.

Wat levert het op?

Laurentien van Oranje: "Kinderen willen bijdragen aan een betere wereld, hebben verrassende oplossingen en stellen scherpe vragen. Met dit vernieuwende initiatief helpen we ze om hun compromisloze denkkracht te brengen naar plekken waar ze ook echt een verschil kunnen maken. Dit is van grote waarde voor kinderen zelf, de bedrijven - inclusief Raad van Bestuur - en scholen, die hiermee duurzaamheid en burgerschap een concrete invulling kunnen geven."

"Kinderen gaan naar school zodat er later grote mensen zijn die wel snappen hoe we met de aarde om moeten gaan."   Rembrandt, 8 jaar.

De kinderen komen niet alleen met nieuwe ideeën voor de bedrijven, het biedt meer dan dat: geloofwaardigheid, verbinding en zichtbaarheid. "Ik heb nog nooit zoveel frisse ideeën gehoord in één uur. Waar wij een jaar over doen, bedenken de kinderen zo!" Wolter Odding, directeur Vitens.

  • Kijk  hier wat het nog meer oplevert

Children's Rights & Business Principles

De dilemma's worden onder meer geformuleerd aan de hand van de Children's Rights & Business Principles (CRBP), dit zijn tien principes die inzicht geven in de impact die bedrijven hebben op het leven van kinderen. Deze tien principes bieden richtlijnen aan bedrijven hoe ze de rechten van het kind kunnen respecteren binnen de volledige bedrijfsvoering bijvoorbeeld op het gebied van milieu, productie en de werkplek.

Dit project wordt gesteund door de Nationale Postcode Loterij. Lees  hier meer over de samenwerking met de Nationale Postcode Loterij.

KINDERRAAD1

 

Raad Van Kinderen Groen Blauw

KINDERRAAD2

NPL Logo 2013 Mogelijk Gemaakt Door -FC