Door Social media meer aandacht voor kwetsbare kinderen

26 juni 2012

'Door het inzetten van social media krijgen onderwerpen aandacht die via de traditionele media veel minder aandacht zouden krijgen. Hierdoor kunnen we veel meer mensen bereiken. Het resultaat hiervan is meer vaccinaties, meer meisje naar school en meer kinderen die voedsel krijgen,' aldus Anthony Lake, directeur van UNICEF Internationaal.

Rio+Social

foto lakeDirecteur van UNICEF, Anthony Lake, bezocht naast de Rio+20 duurzaamheidstop, het symposium Rio+Social. 'Door het inzetten van social media krijgen onderwerpen aandacht die via de traditionele media veel minder de aandacht zouden krijgen. Hierdoor kunnen we veel meer mensen bereiken. Het resultaat hiervan is meer vaccinaties, meer meisje naar school en meer kinderen die voedsel krijgen,' aldus Anthony Lake.

Sahel Now

Voorbeeld is de 'Sahel Now' campagne die dit jaar aandacht vroeg voor de voedselcrisis in de Sahel waardoor 1 miljoen kinderen gevaar lopen en ernstig ondervoed zijn. Door het inzetten van social media en de hashtag SahelNow bereikte de boodschap internationaal maar liefst 160 miljoen mensen. Iets wat tien jaar geleden ondenkbaar zou zijn geweest.  

Ambassadeurs twitteren

Ambassadeurs van UNICEF Nederland maken ook veelvuldig gebruik van social media om aandacht te genereren voor noodsituaties. Zo riep ambassadeur Claudia de Breij in haar radioshow op 3FM op om hashtag SahelNow te gebruiken, met als gevolg dat het een trending topic werd. Nicolette van Dam vertelde vandaag nog via twitter dat ze een UNICEF gastles op een basisschool gaf en plaatste er onderstaande foto bij. En Trijntje Oosterhuis plaatste een oproep op twitter om naar haar Caprera concert te komen waarin zij aandacht vraagt voor UNICEF.

foto 2

 

Gerelateerd aan dit onderwerp