UNICEF krijgt eigen postzegels

23 mei 2011

UNICEF krijgt vandaag een eigen postzegelvel. Het eerste vel werd vanmiddag door UNICEF ambassadeur Jörgen Raymann overhandigd aan Beschermvrouwe van UNICEF Nederland Koningin Beatrix.

Postzegelvel UNICEF 65 jaar

Ter gelegenheid van het 65-jarige bestaan van UNICEF eind dit jaar, heeft TNT Post een speciaal postzegelvel laten ontwerpen. Op iedere zegel staat een kinderrecht uitgebeeld, tien aansprekende rechten die afkomstig zijn uit het Verdrag voor de Rechten van het Kind. "Het beeld op de postzegel is de duiding van dat recht", aldus Reynoud Homan, die de postzegels en het vel heeft ontworpen.

Het verhaal

"Ik heb bewust foto's gekozen waarop niet te veel gebeurt. Het mooie zachte blauw van de UNICEF-huisstijl is als kleurverloop gebruikt om het proces te duiden van niets naar iets, van leeg naar vol, van ongeluk naar geluk," zegt Homan. Bij de keuze van de foto's heeft de ontwerper zich laten leiden door het verhaal in de foto's: "De trots van de leerling die zijn eigen naam kan schrijven, het stille leed van de jongen in zijn toegetakelde huis, de ernst waarmee een meisje haar eigen land op de wereldbol aanwijst. Alle foto's zijn verhalen op zichzelf, maar ze hebben onderling allemaal een relatie."

Hoop

De kinderen op de postzegels komen uit alle continenten van de wereld, omdat UNICEF wereldwijd hulp biedt. Homan: "Maar het gaat eigenlijk niet over nationaliteit. Het gaat veel meer om de waardes die voor kinderen van belang zijn: om moederliefde, om zorgzaamheid, kennis, plezier en uitzicht op verbetering. Dat is toch uiteindelijk de kern die ik in de postzegels heb proberen te leggen. Wat UNICEF doet, werkt. Er is hoop."

Bijslag en andere producten

Prestigeboekje_openDe postzegels worden in twee varianten te koop aangeboden: een variant met en een variant zonder bijslag. De variant zonder bijslag kost € 4,60, de variant met bijslag € 6,60, € 2,00 gaat dan naar UNICEF. Bij de uitgifte van de postzegels verschijnt er ook een postzegelmapje, een prestigeboekje, een themaboek en een eerstedag-enveloppe. Van de opbrengst van het prestigeboekje en het themaboek zal een deel naar UNICEF gaan.

Themaboek UNICEF 65 jaar


Ter gelegenheid van de uitgifte van de UNICEF-postzegels en het 65-jarige bestaan van UNICEF heeft Uitgeverij DAVO een speciaal themaboek uitgegeven: 65 jaar UNICEF. Van de opbrengst gaat € 3,30 per verkocht boek naar UNICEF.

Lees meer...

 

Speciale uitgave postzegels: in prestigeboekje


TNT Post brengt naast het Postzegelvel met 10 postzegels ook het zogeheten prestigeboekje uit. De 10 postzegels zijn verwerkt in een kleurrijk boekje met daarin informatie over UNICEF en de kinderrechten. Van de opbrengst gaat € 5,00 per verkocht boekje naar UNICEF.

(dit item is niet meer leverbaar)