UNICEF en RTL4 gaan strijd aan tegen honger

10 november 2010

'Word UniChef' week lang centraal in programmering

Van zondag 14 tot en met zondag 21 november slaan UNICEF en RTL 4 wederom de handen ineen om het Nederlandse publiek in beweging te krijgen voor een betere wereld voor kinderen. Een week lang staat UNICEF centraal bij de familiezender RTL 4 en Radio 538 om de strijd aan te gaan tegen honger en ondervoeding bij kinderen. Wereldwijd hebben ruim 200 miljoen kinderen onder de vijf jaar dagelijks honger. Hun toekomst loopt gevaar. Te eenzijdige voeding in de eerste duizend dagen van het leven van deze kinderen zorgt voor een achterstand die nooit meer in te halen is.

Logo RTL4Onder het motto 'Word UniChef' worden kijkers en luisteraars opgeroepen ondervoeding bij kinderen te voorkomen. Door een sms naar 3040 te sturen doneer je 1,50 euro waarmee een ondervoed kind een dag gezond kan eten.

Aftrap in Life 4 You

De week wordt zondag 14 november afgetrapt in Life 4 You waarbij UNICEF-ambassadeurs Renate Verbaan en Nicolette van Dam te gast zijn en Nicolette samen met Rudolph van Veen gaat koken. Vervolgens besteedt RTL Boulevard elke werkdag aandacht aan de campagne en komen bekende Nederlanders als  Jörgen Raymann, die zich inzetten als UniChefs, voorbij.

Ook is te zien hoe onder anderen de UniChefs Ruud de Wild, Nicolette en Renate de gasten van verschillende lunchrooms en bedrijven net voor de lunch overvallen en iedereen oproepen vóór het eten via een sms naar 3040 een gezonde maaltijd weg te geven. Ook andere RTL 4-programma's waarbij de Nationale Postcode Loterij is betrokken,  zoals Koffietijd, Kanjers Van Goud en Wat Vindt Nederland? besteden aandacht aan deze grootschalige campagne.

Logo Radio538Radio 538

Radio 538 zet zich ook in voor de strijd tegen honger. Op maandag 15 november verrast een bekende UniChef het team van Edwin Evers met een ontbijtje en belt de dj elke dag met een BN'er om de tussenstand te peilen.

Ondervoeding kan worden teruggedrongen met eenvoudige maatregelen. Wereldwijd bestrijdt UNICEF ondervoeding met het zogenaamde 1000-dagen-plan. Gebleken is dat juist in de eerste 1000 dagen van het leven van een kind het van belang is structureel te zorgen voor de juiste voeding, de benodigde vitamines en mineralen en regelmatige controles op groei en ontwikkeling. Hiervoor heeft UNICEF veel geld nodig.

UNICEF-actie tegen ondervoeding

UNICEF voert vanaf november actie tegen honger en ondervoeding onder het motto 'Honger. Je moet er niet aan denken. Je moet er wat aan doen.' Lees hierover meer op deze site.