Knuffelactie van IKEA van start

1 september 2010

Voor de zesde keer op rij is in november 2010 de jaarlijkse IKEA-actie ‘1 euro is een fortuin’ van start gegaan. Dit betekent dat IKEA wereldwijd voor elk verkocht pluchen speelgoedbeest - ongeacht de prijs en grootte - één euro doneert aan onderwijsprojecten van UNICEF en Save the Children.

Knuffelactie van IKEA van start

De actie duurde tot en met 24 december 2010. 300 IKEA woonwarenhuizen over de hele wereld deden mee.

Sinds de start in 2003 is er in totaal 35,2 miljoen euro opgehaald. Ook dit jaar wordt ingezet om een groot aantal pluchen speelgoedbeesten te verkopen tijdens de actieperiode. Paul van Vliet verleent belangeloos zijn medewerking aan deze pluchen speelgoedcampagne. In een radiospot die tijdens de actieperiode te horen is in de woonwarenhuizen, legt hij het belang van de onderwijsprojecten uit, samen met Pia Dijkstra, ambassadeur voor Save the Children in Nederland.

37-zing-knuffel.jpg

Zing mee in het knuffelkoor
Om 'knuffelen voor het goede doel' bij jongeren op een originele manier meer bekendheid te geven is er een speciale website ontwikkeld: een knuffelversie van Live Aid uit de jaren tachtig. Hier wordt een poging gedaan om het grootste koor ter wereld bijeen te brengen. Kinderen en hun ouders kunnen daar hun favoriete knuffel kiezen waarmee ze het lied inzingen. Het resultaat is te volgen via http://www.ikea.nl/speelgoedactie.

Projecten in 40 landen
37-zing-knuffel-PE.jpgDe opbrengst wordt door UNICEF en Save the Children gebruikt om nieuwe projecten op te zetten of bestaande projecten uit te breiden. Projecten in 40 landen in Azië, Afrika en Centraal- en Oost-Europa komen in aanmerking voor donaties van de pluchen speelgoedactie.

De projecten zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het bouwen en verbeteren van leerinstanties. Onderwijsmateriaal zoals boeken, pennen en schriftjes worden verzorgd. Één euro is genoeg om vijf kinderen een schooljaar van boeken te voorzien. Vandaar de naam van de campagne: Één euro is een fortuin.

 

Bron: IKEA

1 euro is een fortuin

IKEA en UNICEF

De IKEA Groep en UNICEF werken samen op internationaal én lokaal niveau. Op internationaal niveau steunt IKEA structureel UNICEF-projecten op het gebied van onderwijs. IKEA Nederland steunt UNICEF door onder andere de verkoop van UNICEF-kaarten en knuffelbeesten, maar ook met de opbrengsten van de fooienpotten die in alle IKEA-vestigingen staan.

Meer over onze samenwerking


Gerelateerd aan dit onderwerp