'Vergeten kinderen' dreigen verstoken te blijven van onderwijs

18 mei 2010

Als we in het huidige tempo doorgaan, zullen in 2015 - het jaar waarin het Millenniumdoel voor onderwijs voor alle kinderen moet zijn gehaald - ongeveer 56 miljoen kinderen niet naar school gaan.

Anthony Lake, directeur UNICEF Internationaal. Foto: UNICEF Senegal/2010/Shryock

UNICEF bracht deze boodschap tijdens de 'E4', een afkorting van de conferentie 'Engendering Empowerment: Education and Equality'.

De deelnemers aan deze bijeenkomst, die in de Senegalese hoofdstad Dakar wordt gehouden, buigen zich over het probleem dat met name miljoenen meisjes nog steeds geen onderwijs volgen. De 'E4' wordt georganiseerd door het 'United Nations Girl's Education Initiative' (UNGEI), een tien jaar geleden opgericht wereldwijd samenwerkingsverband van organisaties die zich bezighouden met onderwijs voor meisjes. Er is vooruitgang geboekt, maar de resultaten stellen toch teleur. De kans is namelijk levensgroot dat het Milllenniumdoel voor onderwijs voor alle jongens én meisjes in 2015 niet wordt gehaald.

Buiten de boot

Anthony Lake, directeur van UNICEF Internationaal, spoorde de deelnemers van de conferentie daarom aan tot meer inspanningen. Hij had het in een toespraak over 'vergeten kinderen', die tot de meest kwetsbaren behoren. "Zij zijn het moeilijkst te bereiken, leven in de armste landen en kampen met de meest lastige belemmeringen die hen beletten om onderwijs te volgen," zei hij. Lake doelde hierbij bijvoorbeeld op kinderen die tot de 20 procent allerarmsten van een land behoren, kinderen van inheemse volkeren en minderheidgroeperingen, kinderen met handicaps en meisjes die in arme gezinnen op het platteland wonen. "Deze kinderen zijn gemarginaliseerd door de economische en sociale ongelijkheid in hun maatschappij. Ze vallen buiten de boot, omdat ze arm zijn of meisje, omdat ze tot de verkeerde kaste behoren of in het verkeerde land zijn geboren."

Kortzichtig

De UNICEF-directeur noemde het moreel onverdedigbaar en kortzichtig om deze kinderen te negeren. Een aantal regeringen bezuinigt - mede als gevolg van de economische crisis - op investeringen in het onderwijs, maar dat moeten ze volgens Lake nou juist niet doen. "Ik vind dat we onze aandacht moeten richten op deze genegeerde, vergeten kinderen nu we het jaar 2015 naderen," aldus Lake. Hij benadrukte daarbij dat meisjes niet alleen onderwijs nodig hebben voor hun emancipatie. "Landen kunnen sekse-ongelijkheid op scholen ongedaan maken, maar tegelijkertijd falen in het emanciperen van de rest van de samenleving."

Gerelateerd aan dit onderwerp