Logo UNICEF op advertentie Palestijnse jongerenorganisatie

26 maart 2010

Gisteren zijn in de Tweede Kamer vragen gesteld over de financiële steun die UNICEF zou geven aan een advertentie van de Palestijnse jongerenorganisatie PYALARA waarin zou worden opgeroepen Israel te boycotten.

UNICEF is door PYALARA niet geraadpleegd over het gebruik van het UNICEF-logo op de poster waarop de organisatie een televisieprogramma voor jongeren aankondigt. Noch de poster, noch het televisieprogramma dat het adverteert, weerspiegelt het beleid van UNICEF of haar opvattingen.

Zodra het onjuiste gebruik van het UNICEF-logo bekend werd, heeft UNICEF contact opgenomen met PYALARA om opheldering en rectificatie te vragen. Ook heeft UNICEF uitleg gevraagd over het feitelijke proces en de context waarin het logo werd gebruikt.

Het beleid van UNICEF over het gebruik van haar logo is duidelijk. De standaard afspraak met samenwerkingspartners is dat er altijd voorafgaande schriftelijke goedkeuring voor het gebruik van het logo nodig is. PYALARA heeft dit proces niet gevolgd. De goedkeuring van UNICEF werd niet gevraagd en is dus ook niet verleend.

PYALARA heeft haar verontschuldigingen aan UNICEF aangeboden. Bovendien heeft de organisatie UNICEF verzekerd dat ze het proces zal onderzoeken, zodat soortgelijke incidenten niet meer zullen voorkomen.

Samenwerking UNICEF en PYALARA

De samenwerkingsovereenkomst tussen UNICEF en PYALARA eindigde in januari 2010. UNICEF werkte met PYALARA vanaf 2000 om kinderen en jongeren een forum te bieden waarop ze hun stem en ideeën konden uitdragen naar hun leeftijdgenoten. UNICEF's ondersteuning richtte zich op mediatraining, videodocumentatie en de begeleiding tussen jongeren onderling, zowel op de Westelijke Jordaanoever als in de Gazastrook. Tot dit jaar ondersteunde UNICEF PYALARA met ongeveer $100.000 per jaar.

In het licht van de laatste ontwikkeling zal UNICEF elke voorgestelde toekomstige samenwerking met PYALARA, zoals gebruikelijk, zorgvuldig overwegen.

Over PYALARA

PYALARA staat voor 'Palestinian Youth Association for Leadership and Rights Activation'. Het is een communicatie- en mediagerichte Palestijnse NGO die in 1999 is opgericht voor Palestijnse jongeren. Eén van de belangrijkste doelstellingen van de organisatie is het bieden van een 'uitlaatklep' voor jonge Palestijnen door te schrijven en gebruik te maken van andere vormen van communicatie om zich zo te verbinden met de gemeenschap waarin ze leven. De jonge journalisten van PYALARA produceren de maandelijkse krant 'Youth Times' en het wekelijkse televisieprogramma 'Speak Up'. Gasten van de show waren onder andere voormalig president Jimmy Carter, en Hillary Clinton.

Het artikel in Trouw

trouw