Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

De verleiding naar (on)gezond

Bijna driekwart van de producten voor kinderen in supermarkten, past niet in een verantwoord voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF onder meer in het onderzoeksrapport 'De verleiding naar (on)gezond'.

Lees het onderzoeksrapport

Belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat gezonde voeding voor kinderen te weinig centraal staat in het beleid en praktijk van Nederlandse supermarkten. Wij analyseerden ruim 2000 kinderproducten in verschillende supermarkten en keken of ze pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De resultaten zijn niet positief, de meeste producten bevatten teveel suikers, energie, zout of te weinig vezels en passen niet binnen de Schijf van Vijf. Ook keek UNICEF naar promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing. Supermarkten tonen geen terughoudendheid in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen. 

Opvallende resultaten

  • Van het totale aanbod in het baby-, dreumes- en peuterschap voldoet slechts een derde aan de criteria van de Schijf van Vijf.
  • Van de 39 onderzochte kinderontbijtgranen, voldoet SLECHTS ÉÉN product aan de criteria van de Schijf van Vijf. 
  • Van de 865 onderzochte producten kinderbroodbeleg, vallen 829 producten BUITEN de Schijf van Vijf.
  • Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.
  • Bij ongeveer 25 procent van alle kinderproducten in folders, is sprake van kindermarketing. 

Met het onderzoeksrapport willen wij inzichtelijk maken welke rol supermarkten en overheid kunnen spelen in het aanbieden van goede voeding voor kinderen. Het draagvlak is er, aangezien supermarkten, de overheid en consumenten al bezig zijn met gezonde voeding. Ook geven we concrete aanbevelingen hoe kinderrechten centraal kunnen worden gesteld in de dagelijkse praktijk. 

Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland

“Wij vinden dat het recht van kinderen op gezonde voeding onvoldoende verankerd is in het beleid en de praktijk van Nederlandse supermarkten”

Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland

Tips voor ouders en jongeren

Kinderen hebben het recht op een gezond leven, gezond opgroeien en een zo goed mogelijke ontwikkeling. De Schijf van Vijf staat vol met gezonde producten waarmee je kind de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt om goed te kunnen groeien. 

  • Kinderen onder de 1 jaar: voor baby's geldt de Schijf van Vijf nog niet. Tot de leeftijd van 1 jaar ben je nog in de opbouwfase, je laat je kindje nog wennen aan allerlei soorten Schijf van Vijf voeding. Je zet oefenhapjes langzaam om in echte maaltijden. Voor producten gericht op kinderen jonger dan 1 jaar adviseert het Voedingscentrum goed te kijken naar de ingrediënten om te zien of deze zoveel mogelijk in lijn zijn met de Schijf van Vijf.
  • Peuter/dreumes: er zijn een paar producten die zij beter nog niet kunnen eten en eigenlijk nog geen tussendoor buiten de Schijf van Vijf. Voorstel: Geef je dreumes tussendoor alleen producten uit de Schijf van Vijf. Geef bijvoorbeeld fruit, groente of volkorenbrood. Koek, snoep en ijs is al snel te veel voor een kind, zelfs de producten die op kinderen gericht zijn, zoals speciale kinderkoekjes. Als je iets geeft, houd het klein, max 75 kcal.  
  • Kind 4-13 jaar: zij zijn volop in de groei, zorg dat je kind eet en drinkt volgens de Schijf van Vijf, dan krijgt je kind alle producten en voedingsstoffen binnen die nodig zijn om te kunnen groeien.