Help kinderen gezond opgroeien

Onderteken nu het manifest!

Waarom een manifest tegen kindermarketing?

Kinderen moeten kunnen opgroeien in een samenleving waar kindermarketing alleen wordt ingezet voor gezonde voeding. Kinderen verdienen het om beschermd te worden, maar de realiteit is anders: in de afgelopen vijftien jaar is er nog weinig aangepast in de regels die zijn opgesteld wat betreft kindermarketing. Het is tijd voor maatregelen waarbij de rechten en het belang van het kind wél voorop staan.

De aankoop en consumptie van voedsel wordt enorm beïnvloed door marketing en onze directe omgeving en leefsituatie. Een ongezond voedingspatroon kan leiden tot eenzijdige voeding, tekorten in essentiële voedingsstoffen en in veel gevallen tot overgewicht en ernstige gezondheidsproblemen.

De voedingsindustrie, de overheid en consumenten moeten ervoor zorgen dat:

  • Er geen kindermarketing meer is op de verpakking van ongezonde producten.
  • Merken van ongezonde voeding geen (sport)evenementen voor kinderen sponsoren.
  • Er geen reclame wordt gemaakt voor ongezonde voedingsmiddelen op plekken waar veel kinderen komen.
  • Merken met ongezonde voedingsmiddelen geen spelletjes of andere aantrekkelijke acties voor kinderen aanbieden. 
  • Kinderen en jongeren ook online geen advertenties voor ongezonde voedingsmiddelen aangeboden krijgen.

De rol die consumenten en ouders hierin kunnen spelen is met hun stem laten zien dat zij het belangrijk vinden dat hier verandering in komt en zorgen voor meer vraag naar gezonde producten voor kinderen

Wat doet UNICEF met de stem van de ondertekenaars?

UNICEF gaat continu het gesprek aan met de verschillende belanghebbenden om aanpassingen in beleid en praktijk in gang te zetten, zodat kinderen beter beschermd kunnen opgroeien en van kleins af aan een gezond voedingspatroon kunnen ontwikkelen. De stem van bezorgde ouders en verzorgers is essentieel om deze aanpassingen in gang te kunnen zetten. Samen staan we sterk in onze boodschap!

Wat doet UNICEF nog meer voor de voedingsmiddelenindustrie?

De voedingsmiddelenindustrie heeft een enorme impact op kinderen. Via hun wereldwijde inkoop-en productieketen, als werkgever van jongeren en ouders/verzorgers, doordat kinderen hun consument zijn, door de impact op het klimaat en door hun investeringen in de gemeenschap lokaal en internationaal. UNICEF werkt aan het vergroten van de positieve impact en verkleinen van de negatieve impact op kinderen in de sector

Hoe gaat UNICEF om met mijn gegevens?

UNICEF Nederland gaat zorgvuldig om met gegevens van gebruikers van haar online producten en diensten. Persoonlijke gegevens worden zorgvuldig behandeld en beveiligd. UNICEF houdt zich in alle gevallen aan de privacywetgeving. Lees voor meer informatie ons privacy statement.