Elk kind leert met digitaal onderwijs

Soedan

Na ruim zes maanden conflict kan een schokkend aantal van 19 miljoen kinderen in Soedan niet terugkeren naar de klaslokalen, wat het tot een van de ergste onderwijscrises ter wereld maakt. In sommige gebieden is het door het conflict te onveilig, maar ook in relatief veilige gebieden zijn de scholen nog steeds niet open gegaan. Gelukkig biedt innovatief digitaal onderwijs via zonne-energie tablets in e-learning centra een oplossing. UNICEF zal de komende jaren deze hulp uitbreiden om meer Soedanese kinderen te bereiken. 

meisjes leren op tablet in Soedan

Amal en Sarah leren op de tablet in Soedan. 

Amal en Sarah leren op de tablet in Soedan. 

47%

47%

van de Soedanese bevolking is kind

19 miljoen

19 miljoen

kinderen kunnen niet naar school

13,6 miljoen

13,6 miljoen

kinderen in Soedan zijn afhankelijk van humanitaire hulp

Waarom hulp nodig is

Al voor het conflict gingen zeven miljoen kinderen niet naar school. Dit kwam door een gebrek aan klaslokalen en getrainde leerkrachten, vooral in afgelegen gebieden. De dichtstbijzijnde school is soms uren lopen. Door schoolsluitingen tijdens corona, conflicten, en de verslechterende socio-economische situatie is de kans klein dat kinderen terug naar school gaan als ze eenmaal gestopt zijn.  

Door het conflict in Soedan kan nu geen kind in Soedan naar school. 

Als de situatie niet verandert zal een meerderheid van de kinderen in Soedan de basis lees- en rekenvaardigheden missen die essentieel zijn voor hun eigen toekomst en die van hun land. Zonder onderwijs hebben kinderen niet de vaardigheden voor een betere baan in de toekomst. Meisjes zijn extra kwetsbaar: de huidige economische crisis lijkt de genderongelijkheid in Soedan te versterken.  

Juist tijdens een conflict is onderwijs belangrijk. Voor de toekomst van het kind en het land, maar ook voor de bescherming van kinderen tegen bijvoorbeeld kindhuwelijken en kinderarbeid. Ook voor hun mentaal welzijn is onderwijs belangrijk, door naar school te gaan krijgen kinderen iets van hun normale leven terug.

Kinderen leren in e-learning centrum in Soedan.

In het Badareer e-learning centrum in Aroma in Kassala leren kinderen Engels, Arabisch en wiskunde op de tablet.

Wat doet UNICEF 

Het e-learning programma in Soedan, wat mede dankzij steun uit Nederland mogelijk wordt gemaakt, is essentieel voor verbetering van de onderwijskwaliteit en toegang voor kinderen. Het bestaat uit het UNICEF Learning Passport, dat ruim 26.000 gebruikers heeft voor online lessen, en e-learning centra waar kinderen die niet naar school gaat toch onderwijs kunnen krijgen.  

In een e-learning centrum krijgen kinderen van 6 tot 14 jaar onderwijs. Op tablets leren ze met games zelf lezen, schrijven en rekenen. Ze leren ook Engels en wetenschappen. UNICEF levert de tablets en zorgt voor een zonnepaneel voor de energie. Omdat kinderen aan het begin niet kunnen lezen, staan op de tablets instructievideo’s die door kinderen zelf zijn opgenomen en tekeningen om de lessen uit te leggen.   

De lokale gemeenschap zorgt voor een ruimte en een aantal begeleiders. Deze begeleiders krijgen training van UNICEF zodat ze de kinderen goed kunnen ondersteunen. Voor veel kinderen is dit de eerste keer dat ze onderwijs kunnen volgen. Aan het begin hebben ze nog moeite met het gebruik van de speciale pen voor de tablets. Maar, na twee jaar kunnen ze lezen, schrijven, rekenen en hebben ze veel relevante kennis opgedaan.  

Zelfs tijdens het uitbreken van het conflict waren ondanks alle uitdagingen 42 e-learning centra nog steeds open dankzij de inzet van de lokale gemeenschap. Niet alleen voor hun eigen kinderen, maar ook voor kinderen die naar hun dorpen waren gevlucht.  

Inmiddels wonen veel kinderen in opvanglocaties. UNICEF zet daar kindvriendelijke ruimtes op, die onder andere als e-learning centrum functioneren. Zo kunnen kinderen zich weer veilig voelen, herstellen van alles wat ze hebben meegemaakt, spelen, leren, en weer kind zijn. 

UNICEF-hulpverlener-helpt-soedanese-kinderen.jpg

Rasha Obaid wordt geknuffeld door gevluchte kinderen bij een kindvriendelijke ruimte in Port Sudan. 

UNICEF heeft kindvriendelijke ruimtes opgezet om deze ontheemde kinderen een veilige plek te bieden waar ze kunnen spelen, leren en vrienden kunnen maken. Deze ruimtes bieden geïntegreerde hulpverlening, waaronder recreatie, psychosociale ondersteuning, onderwijs, toegang tot schoon water, sanitaire voorzieningen en gezondheidszorg.  

In Abnaa Al-Shamal kindvriendelijke ruimte komen dagelijks 100 ontheemde kinderen samen voor tekenen, spelen en digitaal onderwijs, met speciale aandacht voor hun mentale welzijn door getrainde maatschappelijk werkers. Ook organiseren we speelse activiteiten, zoals zingen en dansen, wat bijdraagt aan het herstel van deze kinderen. 

Gestelde doelen 2023  

  • UNICEF levert met de hulp uit Nederland aan 10 dorpen een ‘e-school-in-a-box’ met tablets en een zonnepaneel zodat 2.400 kinderen onderwijs kunnen krijgen.  

  • In de 10 dorpen trainen we de begeleiders in kindvriendelijk onderwijs en technische ondersteuning van de tablets.  

  • In diezelfde 10 dorpen bevordert UNICEF het bewustzijn over het belang van onderwijs en de kansen die het biedt bij de gemeenschap, families en kinderen.   

Behaalde resultaten met steun uit Nederland  

  • Er is materiaal aangekocht om tien e-learning centra op te zetten, waarmee we meer ontheemde kinderen kunnen bereiken. 

  • Bestaande e-learning centra in negen staten worden ondersteund zodat ze kunnen blijven functioneren in de huidige omstandigheden. 

  • Om kinderen te helpen met het verwerken van alle trauma’s van het conflict is er een game ontwikkeld om mentaal welzijn te ondersteunen. 
  • De webhosting voor het digitale platform het ‘Learning Passport’ is met twee jaar verlengd. 

UNICEF is er voor ieder kind, altijd en overal. Jij ook?

Jouw bijdrage maakt een wereld van verschil

Doneer nu