'We gaan voor nul!'

  • RSS - Nieuws
  • Twitter
  • Facebook
  • Stuur door

Nog altijd sterven elke dag 19.000 kinderen. De meesten door oorzaken die te voorkomen zijn. Vaak met eenvoudige middelen: vaccinaties, schoon drinkwater, een muskietennet. Elk kind dat sterft, is er één te veel. Daarom is 'We gaan voor nul' de slagzin van onze nieuwe campagne.

Acties en resultaten in 2012

  • Op 5 november 2012 ging onze nieuwe campagne van start. Op een spraakmakende manier: onze ambassadeurs Paul van Vliet, Nicolette van Dam en Renate Verbaan gaven een persconferentie en onthulden op de Kruiskade in Rotterdam een doek van 10 bij 16 meter.
  • Op 20 november, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, waren op alle met LED beklede zijkanten van Ziggo Dome (Amsterdam) 24 uur lang 19.000 kindergezichtjes te zien. Elke 4 seconden sloot één kind de ogen. Intussen liep de teller op naar 19.000. Aan deze publiciteitsactie waren door de medewerking van Ziggo Dome nauwelijks kosten verbonden.
  • Van 18 t/m 24 november was er een speciale actieweek in samenwerking met RTL4. Vooral RTL Boulevard besteedde veel aandacht aan de campagne tegen kindersterfte. Het persoonlijke commitment van Albert Verlinde en andere Boulevardpresentatoren speelde hierbij een belangrijke rol. Met onze ambassadeur Monique van de Ven bezocht Albert het UNICEF-magazijn in Kopenhagen waar alle vaccins liggen opgeslagen. Hij liet de Boulevardkijkers zien waaraan hun donaties worden besteed. Verschillende ambassadeurs van UNICE Nederland schoven aan bij RTL Boulevard. Zo vertelde Nicolette van Dam over haar reis naar Burundi. Ook bekende (RTL-)gezichten riepen mensen op in actie te komen tegen kindersterfte en onze campagne te steunen. De sms-actie die in het programma van start ging, was meteen een groot succes. Alleen al in de actieweek ontvingen we 220.000 sms'jes. Via een reply-sms konden deelnemers een persoonlijk bedankfilmpje van Albert Verlinde en Winston Gerschtanowitz op hun Facebookpagina plaatsen.
  • Alle ambassadeurs van UNICEF Nederland zetten zich voor de campagne in. Ze waren te zien en te horen in tv- en radiospotjes en op het internet. Ook in dagbladen en tijdschriften riepen ze op tot steun. Bijvoorbeeld door mee te doen aan de sms-actie, vaccins cadeau te doen of donateur te worden van UNICEF Nederland. Ook andere bekende Nederlanders spoorden in TV-spotjes mensen aan om te sms'en naar 4333. Voor elk sms'je kunnen 10 mazelenvaccins gekocht worden om 5 kinderen te beschermen tegen deze levensbedreigende ziekte.
  • In de campagneperiode trok onze website veel extra bezoekers. Alleen al in de actieweek werden 200 mensen via de site vaste donateur van UNICEF. Een zorgvuldige 'nabelactie' onder de mensen die de campagne steunden met een sms maar nog geen vaste donateur zijn, resulteert naar verwachting in meer dan 7.000 vaste donateurs.
  • Ook onze straatwerving en het UNICEF Magazine van november stonden in het teken van de campagne 'We gaan voor nul'.
  • De campagne spreekt ook basisscholen aan. Al meer dan 3.800 scholen hebben spreekbeurtpakketten aangevraagd. En leerlingen van de hoogste groepen konden in het Schooltv Weekjournaal (NTR) Reshan uit Nepal zien. Hij verloor zijn 6-jarig zusje Ranjita. Ze stierf aan acute diarree.
  • Onze partner Schiphol steunt de campagne ook. Onder meer door een enorm doek bij de standplaats voor bussen en taxi's. Hierop vraagt Claudia de Breij om mee te helpen aan de bestrijding van kindersterfte.

Door in 2013 en 2014

Er hebben al ruim een kwart miljoen mensen meegedaan aan onze campagne. Het resultaat van de campagne is nu al meer dan 3 miljoen euro. Maar we gaan nog door tot het najaar van 2014. Ook onze partner Pathé zet zich nu voor de campagne in. In maart 2013 werd in alle Pathébioscopen aandacht besteed aan 'We gaan voor nul!'.

Draagvlakversterking

Mali UNI122879.jpg

25c_resham_nepal_resham-bij-huis_0283

Resham uit Nepal verloor zijn zusje Ranjita.